Inspirace

Jak jsme točili horor: Ateliér Orsei vytvořil textilní dekorace pro americké filmaře

Od   | 

Pražské interiérové studio Ateliér Orsei bylo oslovenou americkou filmovou produkcí ke spolupráci na výpravě hororu Nosferatu, který se částečně natáčel v České republice. Co bylo na vytvoření autentických textilních dekorací nejtěžší? A jak si s tím čeští návrháři poradili? Zeptali jsme se Radka Steinera, vedoucího návrhářského týmu Ateliéru Orsei.

Návrhář Radek Steiner byl od začátku do konce při návrzích textilních dekorací. Zdroj: Ateliér Orsei

Radku, když vám přišla nabídka od americké filmové produkce, jak jste reagovali?

Samozřejmě jsme byli potěšení. Práce na filmu je vždy výzvou. Možnost zapojit se do natáčení moderního zpracování ikonického hororu pro nás bylo obrovskou příležitostí a zároveň i zkušeností k nezaplacení. Od začátku jsme věděli, že půjde o projekt, na který budeme opravdu hrdí.

 

Co všechno dělají designéři v Ateliéru Orsei?

 

Co bylo vaším hlavním úkolem?

Tým vedený hlavní výtvarnicí výpravy Beatrice Brentnerovou, která je mimochodem uznávanou osobností v oboru a za výpravu tohoto filmu si vysloužila nominaci na Oscara, nás oslovil s jasným zadáním – vytvořit autentické textilní dekorace, které budou odpovídat dané době a zároveň podpoří dramatickou atmosféru příběhu. Jinými slovy, naším úkolem bylo prostřednictvím dekorací přenést diváky do temného světa 19. století. Naše textilní dekorace se proto staly klíčovým prvkem výpravy, který pomohl vytvořit atmosféru plnou tajemna, napětí a gotického kouzla.

Dětský pokoj, Nosferatu. Baldachýny a záclony na obou oknech, ale všimněte si klíčového rozdílu: závěs chybí na pravém, finálně zvoleném okně. Zdroj: Ateliér Orsei

Jak se vám s Beatrice Brentnerovou spolupracovalo?

Velmi dobře. Její cit pro detail a schopnost vytvořit autentické prostředí, které přenese diváky do jiného času a prostoru, byly inspirací i pro nás.

Jaké textilní dekorace jste tedy pro film vytvořili?

Na základě podkladů od filmařů jsme navrhli a vyrobili závěsy, záclony, baldachýny a kaskády, které byly nejen estetické, ale i dokonale funkční pro potřeby filmového natáčení. Naší prioritou bylo zachovat maximální autenticitu. Použili jsme proto přírodní materiály, které v 19. století skutečně dominovaly – například len a další dobové tkaniny. Každý detail, od výběru látek po způsob šití, byl pečlivě promyšlen. Spolupracovali jsme s týmem filmařů na návrhu střihů a technik šití. Mnohé střihy byly navrženy zcela unikátně, aby odpovídaly scénám a přesně ladily s vizí výtvarnice. Chtěli jsme, aby každý kus látky působil, jako by byl vytažen přímo z 19. století.

Tato nejnáročnější dekorace – zelený baldachýn s kaskádou z filmu Nosferatu – je dokonalou ukázkou naší řemeslné preciznosti a práce s historickými detaily. Zdroj: Ateliér Orsei

Samotné šití takových dekorací asi bylo náročné, že?

To máte pravdu. Samotné šití měla na starost naše zkušená švadlena Ilona Bergmannová, která se postarala o dokonalé zpracování. Každý šev, každý záhyb musel být přesný. Pracovali jsme s luxusními materiály, jako je len a hedvábí, a věděli jsme, že každý detail bude pod drobnohledem kamery.

Podařilo se vám vytvořit tu správnou vizuální atmosféru filmu?

Já věřím, že ano. To musíte zhodnotit vy, diváci! (směje se) Ale americká produkce byla s výsledkem spokojená, stejně jako my. Naše temné, dramatické závěsy rámovaly okna, zatímco elegantní baldachýny dodávaly scénám noblesu a historický nádech. Troufám si říct, že tyto dekorace nebyly jen kulisami, ale byly nedílnou součástí příběhu a pomáhaly budovat napětí ve filmu.

Pozorný divák najde vaše jméno – Radek Steiner – i v závěrečných titulcích filmu. Potěšilo vás to?

Samozřejmě ano, být v závěrečných titulcích prestižního amerického filmu, koho by to nepotěšilo (směje se). Pro celý náš ateliér to byla nejen pocta, ale také důkaz, že naše práce byla pro výpravu filmu skutečně důležitá.

O filmu Nosferatu: Temnota, která vás pohltí

Film Nosferatu je moderní reinterpretací klasiky z roku1922. Klade důraz na každý detail, od kostýmů až po výpravu. Gotická atmosféra, temné stíny a dramatické interiéry vtahují diváky do světa, kde se prolíná krása s hrůzou. Beatrice Brentnerová svou nominací na Oscara znovu potvrdila, jak zásadní roli hraje vizuální stránka filmu. Pokud jste film ještě neviděli, rozhodně si ho nenechte ujít a vyrazte do kina – nejen kvůli příběhu, ale také kvůli atmosféře, kterou pomáhalo tvořit české interiérové studio.

 

Fotogalerie:

 

Co všechno dělají designéři v Ateliéru Orsei?

 


You must be logged in to post a comment Login